Chef des opérations, Cryobanque nationale canadienne de la biodiversité, Laboratoire de biodiversité moléculaire ; Adjoint principal à la recherche, Botanique

Roger D. Bull.

Coordonnées

Courriel : rbull@nature.ca
Tél : 613.364.4083
Téléc. : 613.364.4027

Roger Bull est le chef des opérations de la Cryobanque nationale de la biodiversité et du laboratoire de biodiversité moléculaire du Musée.

Spécialité

• Biobanque de la biodiversité.
  • Séquençage de l'ADN et analyse des fragments.
  • Systématique moléculaire.
  • Expéditions de recherche
  • Recherches sur le terrain.

Études

• M. Sc. en biologie, Université Queen's, 2005. Titre de mémoire : « Tendances de la différentiation génétique chez les Parulines verdâtres, Vermivora celata, dans leur aire de reproduction ».
  • B. Sc. en biologie, Université d'Ottawa, 2001. Titre de mémoire : « Tendances du comportement ravageur du guillemot de Brünnich, Uria lomvia, un oiseau marin colonial de l'Arctique, avec renvois à l'hypothèse du centre d'information ».

Profil professionnel

Roger D. Bull © Canadian Museum of Nature

Cryobanque nationale canadienne de la biodiversité, Musée canadien de la nature, Gatineau, Québec.

Roger est le chef des opérations de la Cryobanque nationale de la biodiversité du Canada (CNBC), une réserve d'échantillons de tissus et d'ADN stockés dans des congélateurs refroidis par de l'azote liquide à moins de -160 °C. Cette basse température préserve à perpétuité l'information codée par les molécules d'ADN. Cette collection est une bibliothèque congelée d'informations génétiques sur le monde naturel à la disposition des chercheurs en biodiversité du Musée, au Canada et dans le monde entier.

Roger dirige également les opérations du Laboratoire de biodiversité moléculaire du Musée, où le personnel, les étudiants et les bénévoles utilisent des techniques moléculaires pour contribuer aux projets de recherche génomique du Musée canadien de la nature. Le laboratoire est une ruche d'activités où les laborantins extraient, amplifient et séquencent l'ADN pour identifier de nouvelles espèces et pour apprendre comment les êtres vivants sont liés les uns aux autres.

Roger a également travaillé sur le terrain avec l'équipe de botanique du Musée pour documenter la vie végétale dans l'Arctique canadien. Il a auparavant étudié les oiseaux de mer au Nunavut pour le Service canadien de la faune et les oiseaux forestiers dans le sud-est de l'Alaska et à Haida Gwaii, en Colombie-Britannique, pour ses recherches de troisième cycle.

Liens

Cryobanque nationale canadienne de la biodiversité

Une cryobanque nationale de la biodiversité ouvre au Musée canadien de la nature (2 min 45 s.)

Dossiers médiatiques

Calleja, D. 2020 Mai 18. Inside a national museum shuttered by COVID-19, scientists scramble to save specimens, living and dead, from neglect. The Globe and Mail. https://www.theglobeandmail.com/canada/article-inside-a-national-museum-shuttered-by-covid-19-scientists-scramble-to/

Pope, A. 2019 juillet 31. Inside the National Biodiversity Cryobank of Canada, a DNA "library of life." Canadian Geographic. https://www.canadiangeographic.ca/article/inside-national-biodiversity-cryobank-canada-dna-library-life

Le Canada inaugure une banque d'ADN de la faune et de la flore du monde entier. TV5 Monde. 22 octobre 2018. https://information.tv5monde.com/info/le-canada-inaugure-une-banque-d-adn-de-la-faune-et-de-la-flore-du-monde-entier-266979

Cryobank houses frozen Noah's Ark. CBC News. 18 septembre 2018. https://www.cbc.ca/news/canada/ottawa/museum-of-nature-cryobank-dna-frozen-storage-1.4827883

National Biodiversity Cryobank. CBC Radio Ottawa Morning. 18 septembre 2018.

Canadian Museum of Nature unveils new Cryobank facility. Global TV News. 18 septembre 2018.

Ottawa researchers in Cape Dorset to document Arctic plant life. CBC News. 6 juillet 2015. https://www.cbc.ca/news/canada/north/ottawa-researchers-in-cape-dorset-to-document-arctic-plant-life-1.3139753

Family Day – Botanists – Field Trips. CBC Radio Superior Morning. 16 février 2015. https://www.cbc.ca/player/play/2654115970

Semeniuk, I. 2014 juin 22. Museum studies range, diversity of plants in far North. The Globe and Mail. https://www.theglobeandmail.com/technology/science/museum-studies-range-diversity-of-plants-in-far-north/article19285393/

Sokoloff, P.C. 2014. Spruce to shore. Cataloguing the treeline and tundra flora along the Coppermine River. Above and Beyond Magazine. Novembre/décembre édition : 33–37. http://arcticjournal.ca/featured/spruce-to-shore-cataloguing-treeline-and-tundra-flora-along-the-coppermine-river/

D is for Dinner - Vegetable Jalfrezi. CBC Radio All in a Day. 2 avril 2014. https://www.cbc.ca/player/play/2446185636

Gregoire, L. 2014 janvier 13. Fish X-rays become art in new Arctic museum exhibit. Nunatsiaq News. https://nunatsiaq.com/stories/article/65674fish_x-rays_become_art_in_new_arctic_museum_exhibit/

Spears, T. 2014 janvier 11. A fish tale made of bones at Museum of Nature. Ottawa Citizen.

Sokoloff, P.C. 2012. Whitewater botany : searching for rare plants in the Canadian Arctic. Outpost Magazine 90 : 13–15. https://outpostmagazine.com/whitewater-botany

Spears, T. 2012 août 11. Arctic orchids and other delights. Ottawa Citizen.

Publications

Roger D. Bull © Canadian Museum of Nature

Laboratoire de biodiversité moléculaire, Musée canadien de la nature, Gatineau, Québec.

Articles de revue à comité de lecture

Saarela, J. M., P.C. Sokoloff, L. J. Gillespie, R. D. Bull, B.A. Bennett et S. Ponomarenko. 2020. Vascular plants of Victoria Island (Northwest Territories and Nunavut, Canada) : a specimen-based study of an Arctic flora. Phytokeys 141 : 1–330. https://doi.org/10.3897/phytokeys.141.48810 Icône : libre accès.

Hamilton, P. B., A.M. Savoie, C.M. Sayre, O. Skibbe, J. Zimmermann et R.D. Bull. 2019. Novel Neidium Pfitzer species from western Canada based upon morphology and plastid DNA sequences. Phytotaxa 419 : 39–62. https://doi.org/10.11646/phytotaxa.419.1.3 Icône : libre accès.

Saarela, J. M., R. D. Bull, M. J. Paradis, S.N. Ebata, P.M. Peterson, R. J. Soreng et B. Paszko. 2017. Molecular phylogenetics of cool-season grasses in the subtribes Agrostidinae, Anthoxanthinae, Aveninae, Brizinae, Calothecinae, Koeleriinae and Phalaridinae (Poaceae : Pooideae : Poeae : Poeae chloroplast group 1). Phytokeys 87 : 1–139. https://doi.org/10.3897/phytokeys.87.12774 Icône : libre accès.

Saarela, J.M., P.C. Sokoloff et R.D. Bull. 2017. Vascular plant biodiversity of the lower Coppermine River valley and vicinity (Nunavut, Canada) : an annotated checklist of an Arctic flora. PeerJ 5 : e2835. https://doi.org/10.7717/peerj.2835 Icône : libre accès.

Gillespie, L. J., Saarela, J.M., P.C. Sokoloff et R.D. Bull. 2015. New vascular plant records for the Canadian Arctic Archipelago. Phytokeys 52 : 23–79. https://doi.org/10.3897/phytokeys.52.8721 Icône : libre accès.

Grafe, S., C. Boutin, F.R. Pick et R.D. Bull. 2015. A PCR-RFLP method to detect hybridization between the invasive Eurasian watermilfoil (Myriophyllum spicatum) and the native Northern watermilfoil (M. sibiricum), and its application in Ontario lakes. Botany 93 : 117–121 https://doi.org/10.1139/cjb-2014-0135

Hamilton, P. B., K. Lefebvre et R. D. Bull. 2015. Single cell PCR amplification of diatoms using fresh and preserved samples. Frontiers in Microbiology 6 : 1084. https://doi.org/10.3389/fmicb.2015.01084 Icône : libre accès.

Soreng, R.J., L.J. Gillespie, H. Koba, E. Boudko et R.D. Bull. 2015. Molecular and morphological evidence for a new grass genus, Dupontiopsis (Poaceae tribe Poeae subtribe Poinae s.l.), endemic to alpine Japan, and implications for the origin of Dupontia and Arctophila. Journal of Systematics and Evolution 53 : 138–162. https://doi.org/10.1111/jse.12146

Alonso, A., R.D. Bull, C. Acedo et L.J. Gillespie. 2014. Design of plant-specific PCR primers for the ETS region with enhanced specificity for tribe Bromeae and their application to other grasses (Poaceae). Botany 92 : 693–699. https://doi.org/10.1139/cjb-2014-0062 Icône : libre accès.

Saarela, J.M., L.J. Gillespie, L.L. Consaul et R.D. Bull. 2013. Annotated checklist to the vascular plant flora of Tuktut Nogait National Park and the Melville Hills region (Canadian Low Arctic). Phytotaxa 102 : 1–177. https://doi.org/10.11646/phytotaxa.102.1.1

Saarela, J. M., P.C. Sokoloff, L. J. Gillespie, L. L. Consaul et R. D. Bull. 2013. DNA barcoding the Arctic flora : core plastid barcodes for 490 Arctic vascular plant species. PLOS ONE 8 : e77982. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0077982 Icône : libre accès.

Saarela, J.M., L.J. Gillespie, L.L. Consaul et R.D. Bull. 2012. Balsam poplar (Populus balsamifera; Salicaceae) beyond the treeline in the western Canadian mainland Arctic (Northwest Territories). Arctic 65 : 1–12. https://doi.org/10.14430/arctic4161 Icône : libre accès.

Vallender, R., R.D. Bull, L. L. Moulton et R. J. Robertson. 2012. Blood parasite infection and heterozygosity in pure and genetic-hybrid Golden-winged Warblers (Vermivora chrysoptera) across Canada. The Auk 129 : 716–724. https://doi.org/10.1525/auk.2012.12013

Chapitres de livre à comité de lecture

Huynh, H. M., K. Khidas, R. D. Bull et D. F. McAlpine. 2019. Morphological and craniodental characterization of Bobcat × Canada Lynx (Lynx rufus × L. canadensis) F1 hybrids from New Brunswick, Canada. Dans R.D. Bradley, H.H. Genoways, D.J. Schmidly et L.C. Bradley (Eds.). From field to laboratory : a memorial volume in honor of Robert J. Baker. Museum of Texas Tech University, Lubbock, Texas, pp. 427–440.

Vallender, R. et R.D. Bull. 2016. Genetic insights into hybridization between Golden-winged and Blue-winged Warblers. Dans H.M. Streby, D.E. Andersen et D. A. Buehler (Eds.). Studies in Avian Biology 49 : Golden-winged Warbler ecology, conservation, and habitat management. CRC Press, Boca Raton, Florida, pp. 67–80.

Gillespie, L. J., R. L. Soreng, M. Paradis et R.D. Bull. 2010. Phylogeny and reticulation in Poinae subtribal complex based on nrITS, ETS, and trnTLF data. Dans O. Seberg, G. Petersen, A.S. Barfod et J. I. Davis (Eds.). Diversity, Phylogeny, and Evolution in the Monocotyledons. Aarhus University Press, Aarhus, Denmark, pp. 589–617.

Soreng, R.J., R.D. Bull et L.J. Gillespie. 2010. Phylogeny and reticulation in Poa based on plastid trnTLF and nrITS sequences with attention to diploids. Dans O. Seberg, G. Petersen, A.S. Barfod et J. I. Davis (Eds.). Diversity, Phylogeny, and Evolution in the Monocotyledons. Aarhus University Press, Aarhus, Denmark, pp. 619–643.

Articles/Comptes rendus de conférence/Livres

Sokoloff, P.C., M. Graham, R. T. McMullin, N. Alfonso, R. D. Bull, O. Dare, J. Doubt, M. Edwards, C. Fox, P. B. Hamilton, E. Hendrycks, L. Kresky, J. LaRoche, R. Moore, P. Piilonen, V. Sahanatien, M.Y. Tsang, P. Van Buren, M. Wong et J.M. Saarela. 2020. [Résumé] A 23 000 km transect : new Arctic plant and lichen collections from the Canada C3 Expedition. Canadian Botanical Association Virtual Meeting 2020, 1–2 juin. https://abc-cba2020.uqat.ca/oral/abc2020cba-program.pdf

Saarela, J.M., P.C. Sokoloff, L.J. Gillespie, R.D. Bull, B.A. Bennett et S. Ponomarenko. 2020. [Résumé] Vascular plant biodiversity of Victoria Island (Northwest Territories/Nunavut, Canada) : a new collections-based baseline based on 100+ years of floristic exploration. Canadian Botanical Association Virtual Meeting 2020, 1–2 juin. https://abc-cba2020.uqat.ca/oral/abc2020cba-program.pdf

Bull, R.D. et M. Graham M. 2019. [Résumé] The National Biodiversity Cryobank of Canada : a Genomic Resource Collection for Global Biodiversity Research. Sentinel North 2019 Scientific Meeting, Laval, 26–28 août.

Bull, R.D. et M. Graham. 2019. [Résumé] The National Biodiversity Cryobank of Canada : a Genomic Resource Collection for Global Biodiversity Research. Annual Meeting of the Canadian Society of Zoologists, Windsor, 13–17 mai.

Saarela, J.M., P.C. Sokoloff, L.J. Gillespie, R.D. Bull, B.A. Bennett et S. Ponomarenko. 2019. [Résumé] Vascular plant biodiversity of Victoria Island (Northwest Territories/Nunavut, Canada) : A new collections–based baseline based on 100+ years of floristic exploration [presentation]. ArcticNet Annual Scientific Meeting 2019, Halifax, 2–5 décembre, pp 120. https://arcticnetmeetings.ca//docs/asm2019-abstracts.pdf

Mascarenhas, T., P.C. Sokoloff, M. Graham, R.D. Bull, B. Hunt et K. Miller-Saunders. 2019 [Résumé] The Canada C3 science program – communicating the work of 13 institutions, 23 projects, 40 scientists, 150 days and hundreds of samples. ArcticNet Annual Scientific Meeting 2019, Halifax, 2–5 décembre, pp 90. https://arcticnetmeetings.ca//docs/asm2019-abstracts.pdf

Sokoloff, P.C., M. Graham, R.T. McMullin, N. Alfonso, R.D. Bull, J. Doubt, M. Edwards, C. Fox, P. Hamilton, E. Hendrycks, L. Kresky, J. LaRoche, R. Moore, P. Piilonen, V. Sahanatien, M.Y. Tsang, P. Van Buren, M. Wong et J.M. Saarela. 2019. [Résumé] A 23 000 km transect : new Arctic plant and lichen collections from the Canada C3 Expedition. ComSciCon 2019 Flagship Workshop, San Diego, 11–13 juillet.

Gillespie, L.J., J.M. Saarela, R.T. McMullin, P.C. Sokoloff et R.D. Bull. 2019. [Résumé] Biodiversity of the Canadian Arctic flora : New floristic discoveries represent critical baseline biodiversity data. Botany 2019, Tucson, 27–31 juillet. http://2019.botanyconference.org/engine/search/index.php?func=detail&aid=777

Sokoloff, P.C., M. Graham, R.T. McMullin, N. Alfonso, R.D. Bull, J. Doubt, M. Edwards, C. Fox, P. Hamilton, E. Hendrycks, L. Kresky, J. LaRoche, R. Moore, P. Piilonen, V. Sahanatien, M.Y. Tsang, P. Van Buren, M. Wong et J.M. Saarela. 2018. [Résumé] A 23 000 km transect : new Arctic plant and lichen collections from the Canada C3 Expedition. ArcticNet Annual Scientific Meeting, Ottawa, 10–14 décembre.

Sokoloff, P.C., J, Doubt, J.M. Saarela, L.J. Gillespie, R.T. McMullin, R.D. Bull, L.A. Sharp, C.M. Robillard, L.C. Gualtieri, C. Deduke, et P. Hamilton. 2018. [Résumé] Beyond the gallery : Full spectrum Arctic botany outreach at the Canadian Museum of Nature. ArcticNet Annual Scientific Meeting, Ottawa, 10–14 December.

Sokoloff, P.C., J.M. Saarela, L.J. Gillespie, R.T. McMullin, R.D. Bull, J. Doubt, J. Steele, C. Iburg, E. McCrea, L. MacIvor, C, Lanthier, K. Day. 2018. [Résumé] From galleries to gruits, blogs to botanical gardens : the many facets of public engagement on Arctic biodiversity research at the Canadian Museum of Nature. Arctic Biodiversity Congress 2018, Rovaniemi, 9–12 octobre. https://www.arcticbiodiversity.is/index.php/program/presentations2018/440-from-galleries-to-gruits-blogs-to-botanical-gardens-the-many-facets-of-public-engagement-on-arctic-biodiversity-research-at-the-canadian-museum-of-nature-paul-sokoloff-1/file

Saarela, J.M., L.J. Gillespie, R.T. McMullin, P.C. Sokoloff et R.D. Bull. 2018. Biodiversity of Canadian Arctic vascular plants and lichens : field work, floristics and museum collections. Arctic Biodiversity Congress 2018, Rovaniemi, 9–12 octobre. https://www.arcticbiodiversity.is/index.php/program/presentations2018/515-biodiversity-of-canadian-arctic-vascular-plants-and-lichens-field-work-floristics-and-museum-collections-jeffery-saarela/file

Sokoloff, P.C., M. Graham, R.T. McMullin, N. Alfonso, R.D. Bull, O. Dare, J. Doubt, M. Edwards, C. Fox, P.B. Hamilton, E. Hendrycks, L. Kresky, J. LaRoche, R. Moore, P. Piilonen, V. Sahanatien, M.Y. Tsang, P. Van Buren, M. Wong et J.M. Saarela. 2018. [Abstract] A 23 000 km transect : new Arctic plant and lichen collections from the Canada C3 Expedition. Arctic Biodiversity Congress 2018, Rovaniemi, 9–12 octobre. https://www.arcticbiodiversity.is/index.php/program/posters/272-a-23-000-km-transect-new-arctic-plant-and-lichen-collections-from-the-canada-c3-expedition

Saarela, J.M., L.J. Gillespie, R.T. McMullin, P.C. Sokoloff et R.D. Bull. 2018. [Résumé] Biodiversity of Canadian Arctic Plants and Lichens : Field Work and Floristics. Polar 2018 Open Science Conference, Davos, 19–23 juin, pp. 384.

Saarela, J.M., L.J. Gillespie, P.C. Sokoloff et R.D. Bull. 2017. [Résumé] Vascular plant biodiversity and floristics of the Canadian Arctic. ArcticNet 2017 : International Arctic Change Conference, Québec, 11–15 décembre, pp. 82. https://arcticnetmeetings.ca//ac2017/docs/AC2017-Abstracts-2018-02-01.pdf

Saarela, J.M., R.D. Bull, M.J. Paradis, S.N. Ebata, P.M. Peterson, R.J. Soreng et B. Paszko. 2017. [Résumé] A molecular phylogenetic study of temperate grasses in Poeae chloroplast group 1 (Poaceae : Pooideae : Poeae) based on nuclear ribosomal and plastid DNA sequence data. XIX International Botanical Congress, Shenzhen, 23–29 juillet. https://doi.org/10.6084/m9.figshare.5278021.v1

Saarela, J.M., L.J. Gillespie, P.C. Sokoloff et R.D. Bull. 2017. [Résumé] Vascular plant biodiversity and floristics of the Canadian Arctic. XIX International Botanical Congress, Shenzhen, 23–29 juillet. https://doi.org/10.6084/m9.figshare.5277997.v1

Saarela, J.M., L.J. Gillespie, P.C. Sokoloff et R.D. Bull. 2017. [Résumé] Biodiversity of Canadian Arctic vascular plants : field work and floristics. Arctic Science Summit Week 2017, Prague, 31 mars – 7 avril.

Saarela, J., C. Lanthier, L. McIvor, C. Morin, V. Roy, N. Alfonso, S. Baatnes, R. Bull, L. Cipera, K. Conlan, J. Doubt, J.M. Gagnon, G. Gilchrist, L. Gillespie, D. Gray, P. Hamilton, E. Hendrycks, K. Khidas, R. Leuenberger, E. Loring, A. Macdonald, P. Moss-Davies, S. Pan, M. Poulin, J. Provencher, N. Rodrigue, S. Rufolo, N. Rybczynski, K. Shepherd et P. Sokoloff. 2017. [Résumé] The Canada Goose Arctic Gallery at the Canadian Museum of Nature : communicating Arctic science at a national natural history museum. Arctic Science Summit Week 2017, Prague, 31 mars – 7 avril.

Saarela, J.M., L.J. Gillespie, P.C. Sokoloff et R.D. Bull. 2016. [Résumé] Biodiversity of the Canadian Arctic vascular plant flora : new floristic discoveries represent critical baseline biodiversity data. ArcticNet Annual Scientific Meeting, Winnipeg, 5–9 décembre.

Saarela, J.M., P.C. Sokoloff et R.D. Bull. 2015. [Résumé] From spruce to shore : Subarctic and low arctic vascular plant biodiversity of the lower Coppermine River Valley and vicinity (Nunavut, Canada). ArcticNet Annual Science Meeting 2015, Vancouver, 7–11 décembre. http://www.slideshare.net/jmsaarela/saarela-arctic-net-2015-final

Saarela, J.M., L.J. Gillespie, P.C. Sokoloff et R.D. Bull. 2014. [Résumé] Floristic discoveries and biodiversity of the Canadian Arctic vascular plant flora. Arctic Change 2014 Meeting, Ottawa, 8–12 décembre, pp. 163. https://arcticnetmeetings.ca//ac2014/docs/web-oral-presentation.pdf

Saarela, J.M., R.D. Bull, P.M. Peterson, R.J. Soreng et B. Paszko. 2014. [Résumé] Phylogenetic relationships among the genera and tribes of the 'Aveneae-type plastid DNA' grasses (Poaceae : Pooideae : Poeae). The Canadian Botanical Association 50th Annual Meeting, Montréal, 15–18 juin.

Sokoloff, P.C. et R.D. Bull. 2014. [Résumé] In situ Arctic Botany Education : methods for teaching plant taxonomy on Arctic Youth expeditions. Canadian Botanical Association Meeting, Montréal, 15–18 juin.

Saarela, J.M., R.D. Bull, P.M. Peterson, R.J. Soreng et B. Paszko B. 2013. [Résumé] Phylogenetic relationships among the genera and tribes of the 'Aveneae-type plastid DNA' grasses (Pooideae : Poeae), with a focus on generic limits of Calamagrostis/ Deyeuxia. Monocots V : 5th International Conference on Comparative Biology of Monocotyledons, New York, 7–13 juillet.

Saarela, J.M., L.J. Gillespie, P.C. Sokoloff et R.D. Bull. 2013. [Résumé] New and noteworthy monocot records from the Canadian Arctic Archipelago. Monocots V : 5th International Conference on Comparative Biology of Monocotyledons, New York, É-U, 7–13 juillet.

Gillespie, L.J., P.C. Sokoloff, J.M. Saarela et R.D. Bull. 2013. [Résumé] Botanical exploration of the Soper River : plant discoveries in the Canadian Arctic. Canadian Botanical Association 49th Annual Meeting and Conference, Kamloops, 1–5 juin.

Saarela, J.M., L.J. Gillespie, L.L. Consaul et R.D. Bull. 2011. [Résumé] New floristic discoveries and biodiversity of the western Canadian Arctic vascular plant flora. International Botanical Congress 2011, Melbourne, 17–29 juillet. https://www.slideshare.net/jmsaarela/2011-saarela-et-al-ibc-2011-eposter-arctic-floristicsfinal

Saarela, J.M., L.J. Gillespie, L.L. Consaul, J.R. Starr, R.D. Bull et P.C. Sokoloff. 2011. [Résumé] DNA barcoding the vascular plant flora of the Canadian Arctic. International Botanical Congress 2011, Melbourne, 17–29 juillet. https://www.slideshare.net/jmsaarela/2011-saarela-et-al-ibc-2011-eposter-dna-barcoding

Saarela, J.M., L.J. Gillespie, L.L. Consaul, R.D. Bull, B.N. Chouinard, P. Abraham et J.R. Starr. 2010. [Résumé] DNA barcoding the vascular plant flora of the Canadian Arctic. Botany 2010, Providence, 1–5 août. https://www.slideshare.net/jmsaarela/dna-barcoding-the-vascular-plant-flora-of-the-canadian-arctic

Consaul, L.L., J.M. Saarela, L.J. Gillespie et R.D. Bull. 2010. [Résumé] Vascular plant diversity in Canada's southern Arctic : new baseline data and significant floristic discoveries in Tuktut Nogait National Park and vicinity, Northwest Territories. Botany 2010, Providence, 1–5 août. http://arcticplants.myspecies.info/sites/arcticplants.myspecies.info/files/Consaul%20et%20al.%202010%20TNNP%20poster%20SPNHC-CBA%20(1).pdf

Consaul, L.L., J.M. Saarela, L.J. Gillespie et R.D. Bull. 2010. [Résumé] Vascular plant diversity in Canada's southern Arctic : new baseline data and significant floristic discoveries in Tuktut Nogait National Park and vicinity, Northwest Territories. 2010 SPNHC-CBA Joint Conference, Ottawa, 31 mai – 5 juin.

Gillespie, L.J., J.M. Saarela, L.L. Consaul et R.D. Bull. 2010. [Résumé] Plant collecting by canoe : botanical explorations of Tuktut Nogait National Park and vicinity, Northwest Territories. 2010 SPNHC-CBA Joint Conference, Ottawa, 31 mai – 5 juin. https://www.slideshare.net/jmsaarela/gillespie-cba-2010-plant-collecting-by-canoe

Saarela, J.M., L.J. Gillespie, L.L. Consaul, R.D. Bull, B.N. Chouinard, P. Abraham et J.R. Starr. 2010. [Résumé] DNA barcoding the vascular plant flora of the Canadian Arctic. 2010 SPNHC-CBA Joint Conference; Ottawa, Canada, 31 mai – 5 juin.

Khidas, K., H. Huynh, J. Duhaime, D. McAlphine et R.D. Bull. 2010. [Résumé] Review of Taxonomic Issues in the Canada Lynx (Lynx canadensis) : Implications for Conservation. Annual Meeting of the Canadian Society of Zoologists, Vancouver, 17–21 mai.

Bruederle, L., R.D. Bull, A. Ginter, A. MacPhail et J.R. Starr. 2009. [Résumé] Cross-species amplification for 36 microsatellite loci in tribe Cariceae (Cyperaceae) and their potential for systematic research on sedges. Botany & Mycology 2009, Snowbird, 25–29 juillet.

Saarela, J.M., L.J. Gillespie, L.L. Consaul et R.D. Bull. 2009. [Résumé] Botany under the midnight sun : floristic discoveries on Victoria Island (Nunavut) in the Canadian Arctic Archipelago. Botany & Mycology 2009, Snowbird, 25–29 juillet.

Consaul, L.L., Saarela, J.M., R.D. Bull et L.J. Gillespie. 2009. [Résumé] Baseline botanical data and new discoveries on Victoria Island, Nunavut, Canada. Canadian Society for Ecology and Evolution (CSEE) Conference 2009, Halifax, 14–17 mai. http://arcticplants.myspecies.info/sites/arcticplants.myspecies.info/files/2009%20Consaul%20CSEE%20poster.pdf

Soreng, R.J., R.D. Bull et L.J. Gillespie. 2008. [Résumé] Phylogenetic structure and reticulation in Poa based on trnT-F, nrITS and ETS sequences. Symposium : Poaceae : Systematics and phylogenetics of large genera and /or generic complexes. Monocots IV : the Fourth International Conference on the Comparative Biology of the Monocotyledons, and the Fifth International Symposium on Grass Systematics and Evolution, Copenhagen, 11–15 août.

Bull, R.D., A.J. Gaston et V.L. Friesen. 2004. [Résumé] Patterns of differentiation in orange-crowned warbler populations across their breeding range. American Ornithologists' Union Conference, Québec, août.